PODPORA PROCESŮ
Štíhlá výroba či Lean manufacturing je metodika, kterou vyvinula firma Toyota po 2.světové válce jako Toyota Production System (TPS). Duchovními otci této metodiky jsou Taichi Ohno a Shingeo Shingo. Jedná se přístup k výrobě způsobem, kdy se producent snaží uspokojit v maximální míře zákazníkovi požadavky tím, že bude vyrábět jen to, co zákazník požaduje. Snaží se vytvářet produkty v co možná nejkratší době a pokud možno s minimálními náklady, bez ztráty kvality nebo na úkor zákazníka. Dosáhne toho minimalizací plýtvání.
Tato metodika se snaží řídit heslem “náš zákazník náš pán”. Její princip spočívá v náhledu na rovnici zisku, a to následujícím způsobem:
Náklady + Zisk = Cena
změna:
Cena – Náklady = Zisk
Druhy plýtvání, které odstraňuje metodika Lean:
- Velké zásoby – ve skladech nebo i ve výrobě je větší množství materiálu, než je ve skutečnosti potřeba
- Čekání – doby prostojů způsobených čekáním na práci, čekání na dodání materiálu, nástrojů,…
- Nadbytečná výroba – výroba produktů, jež nemají zákazníka = odběratele, tzn. vyrábí se na sklad
- Kontrola kvality – kvalita se musí kontrolovat na konci procesu, místo aby její tvorba byla přímo do něj zabudována
- Opravy a přepracování
- Neefektivní pohyby a manipulace – více a delších pohybů než je pro práci na produktu potřeba
- Zbytečná manipulace s materiálem – pohyb materiálu mezi sklady a procesy
- Nevyužitá kreativita pracovníků
Firma Quality Point assistance je připravena Vám zajistit podporu při zavádění systému štíhlé výroby prostřednictvím následujících nástrojů:
- 5S
- Just in time (JIT)
- Kanban
- Kaizen
- Poka-Yoke
- SMED
- TPM
- Týmová práce
- Vizual management
Procesní řízení neboli Business Process Management (BPM) je soubor činností, které se týkají:
– plánování a sledování výkonnosti zejména realizačních firemních procesů
– využívání znalostí, zkušeností, dovedností, nástrojů, technik a systémů k definování
– vizualizace, měření, kontrola, informování a zlepšování procesů
Tak, aby mohly být úspěšně a důkladně splněny požadavky zákazníků za současné optimální rentability svých aktivit.
Jedná se o manažerskou disciplínu i technologii opřenou o uchopení struktur firmy, její architektury s podporou:
- cílů organizace
- hodnototvorných procesů
- organizační, znalostní i informační infrastruktury
- podpůrných technologií
Další přístupy procesního řízení jsou:
- Procesní řízení je filozofie řízení, která hájí integrované pojetí řízení procesu od začátku do konce.
- Procesní řízení je systematický, datově orientovaný přístup ke zlepšování výkonnosti organizace. Jedná se o přístup identifikující příležitosti ke zlepšení.
- Procesní řízení je vyhodnocení s cílem zajistit co nejefektivnější a nejhospodárnější provádění procesu.
- Procesní řízení je plánování a řízení činnosti ke zlepšení kvality, provozní výkonnosti a trvalého uspokojování zákazníků.
Nástroje procesního řízení:
- Obecné modelovací nástroje – Slouží primárně k modelování systémů. Jedná se o jazyky UML, DFD či Petriho sítě.
- Speciální modelovací nástroje – Jejich primární účel je popis a modelování procesů. Jedná se např. o BPMN.